tisdag 12 juli 2011

To Øl Reparationsbajer

Det danska bryggeriet har äntligen fått hit sin nya brygd, Reparationsbajer

Så var den äntligen levererad. Har gillat bryggeriets tidigare brygder och hade somriga förväntningar även på denna. Nåväl, tog den i samband med dagens middag: rester... Bacon, uppstekt färskpotatis från helgens grillning, samt ett par stekta ägg.

Lukten kändes väldigt besk för den alkoholstyrka denna öl kan stoltsera med. Aningar av tallskog, och hjärnan fladdrar direkt till höstens vandringar i den tysta skogen. Härligt! Ölen är ljust bärnstensfärgad och ser ganska grumlig ut. När den första klunken slinker ner i strupen känner man direkt beskan och även en härlig humlekompott. Beskan fortsätter i eftersmaken och ett litet leende kommer fram. Det ska påpekas att detta absolut inte är någon kraftig IPA, men väl en kompetent ale som jag redan ser som semesterns stora läskaröl. Tror jag måste beställa en kartong nu direkt :)

Kroppen är lätt och återigen måste påpekas att den är lättdrucken och svalkande i värmen. Jag ser framför mig sittandes på bryggan vid stugan, tittande på solnedgången och sakta undra om det är dags att sätta igång grillen eller om jag ska ta en till reparationsöl, bara en till innan....

Hur var då combon med maten? Det funkade förvånansvärt väl, sältan från baconbitarna grävde sig in i beskan och funkade faktiskt helt ok. Inget som går till historien, men väl något jag äter och dricker igen.

Sammanfattningsvis tycker jag den väl slår många andra humliga törstsläckare på fingrarna och känns som den i nuvarande bolagssortiment (ok den här är ju privatimport men ändå..) som en av dom bättre om man vill ha en hyfsat alkoholsvag (5.6% i sammanhanget känns som lite med tanke på vad jag annars brukar dricka), besk och humlig sommarbira.

Betyg 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar