tisdag 12 juli 2011

BrewDog Abstrakt AB:06

Ok, härnäst går vi in på det lite tyngre artilleriet.

BrewDog:s senaste i Abstrakt-serien, AB:06 är en trippel-torrhumlad svart IPA som är en av mina nuvarande favorit-typer när det kommer till öl. Förväntningarna på denna (då jag gillat de tidigare i serien) var skyhöga och jag såg fram emot att få njuta av denna brygd.

Det första problemet uppenbarade sig när korken skulle av, kanske Dempa kan ge några tips på hur man handskas med dylika korkar? :) Fick ta korkskruv till hjälp och sen hälldes det upp.

Kraftigt ljusbeige skum som ligger kvar ganska länge. Lämnar stora spår på glaset. Lukten känner jag inte så mycket av dock, stoppar näsan djupt i glaset men får inte riktigt några bra vibbar. En liten oroande känsla kryper upp i ryggraden, och det känns inte helt bra.

När vi väl kommer till smaken så är den helt ok, stabil och en ok Black ipa, men inte så mycket mer. Jag hade förväntat mig otroligt mycket mer av humlen, men den här känns mer som en standard-black ipa, med vissa drag av en imperial porter. Var är de trippel-torrhumlade godsakerna, ge mig mer!

Den här ölen är förvisso lättdrucken för sin starka alkoholhalt på 11.5% men jag hade högt skruvade förväntningar som tyvärr inte uppfylldes. Den lilla flaskan försvann snabbt ner i magen, men med en känsla som var besviken. Synd, det hade kunnat bli så bra, men den här får bara 6-7/10 av mig tyvärr. Sad but sorry, hoppas verkligen nästa abstrakt blir bättre :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar