torsdag 9 juni 2011

Punk vs Punk the final verdict

Jag är antagligen inte den första och kanske heller inte den sista som gör ett försök på att ställa flaskversionen av Punk IPA från Brewdog mot burkversionen av densamma. Eftersom jag idag fick tag på en burk på jobbet och hade en flaska hemma så var ju valet på aktivitet för balkongsittandet ikväll ganska enkelt.

Till att börja med ser man en ganska tydlig skillnad mellan de båda brygderna, då burkversionens skum växer bra mycket kraftigare än flaskans och dröjer sig kvar längre. Skumgardinerna hänger sig envist kvar och det vita skummet ser mycket inbjudande ut.

Doftmässigt känns också en skillnad då burkversionen ger ifrån sig en mycket sötare humlekaraktär och känns instinktivt som trevligare och mer amerikansk (som jag ju gillar som fasen). Det kanske redan visar var jag lutar åt, burkversionen är bättre!

Färgen är ganska så likadan även om burken kan kännas lite lite ljusare mot solen.

Båda versionerna har en fräsch, härligt somrig smak som för tankarna till brygga och eftermiddagssol i stugan. Kan tänka mig båda faktiskt. Möjligen har flaskan lite mer beska i smaken. Båda är också som sagt väldigt goda törstsläckare såhär i kvällssolen även om jag nog aldrig skulle föredra en såhär pass tunn ipa jämfört med något kraftigare dito.

Överlag fastnar jag för burken, men detta kan ju såklart också bero på tillverkningsdatum. Dock har ju burken fått sig en liten förändring i receptet, och i så fall är det bara att buga och tacka för en förbättring av en redan trevlig sommaröl.

Efter en stunds läsande av senaste numret av Empire, för övrigt den bästa filmtidningen there is, så finner jag glaset med burkinnehållet tomt och jag inser att jag raskt måste beställa ett knippe burkar innan midsommar. Jag fortsätter lite nedstämd att dricka resterna av flaskan och styr tankarna mot ölkylen där det står några Hop 15 och väntar på att få vidare sällskap under kvällen.

3 kommentarer:

  1. Det är säkert självklart, men det framgår inte i texten så jag frågar ändå: Det var den galma. starkare varianten av punkarn som var i flaskan?

    SvaraRadera
  2. På bilden ser det ut att stå 5,6 % på flaskans etikett, så det är alltså nya receptet på båda men i olika förpackning.

    SvaraRadera
  3. Hm nu blir jag osäker på vilken version flaskan var. Det kan mycket väl vara så att det var 5.6% i båda. Tilstår dock ändå att burken var godare :)

    SvaraRadera