lördag 11 juni 2011

Uinta Crooked Line Detour Double India Pale Ale

Det ska sägas, jag är en hop-head och jag tycker det är alltför sällan jag får möjligheten att dricka färsk högklassig ipa eller dubbelipa från USA här hemma i svedala. Ibland när ödets lott ler mot sin enkla lekamen så får man dock denna chans att få en härlig och färsk humblebomb i sin hand. Igår var ett sånt tillfälle.

Jag och en likasinnad hop-head fick möjligheten att på Uppsalas (kanske även Sveriges?) bästa öl-pub njuta av en stunds mun-orgasm i form av humlechock. Gabbe på Oconnors hade fått hem 2 flaskor av Uinta Brewing Company:s Detour DIPA och var vänlig nog att ta fram den ur gömmorna när man frågade snällt (som han iofs alltid gör när man frågar snällt :) ). Jag var till en början aningen skeptisk och hade förväntat mig "det vanliga" när det kommer till amerikanska humlebomber i Sverige, dvs en något trött och gammal brygd. Det som till en början kändes som en tänkbar besvikelse till ett ganska så högt pris skulle visa sig vara något helt annat.

Redan när Gabbe korkade (naturligtvis en flaska med kork och inte kapsyl!) flaskan och lät oss få en föraning av vad som komma skulle (kraftig härlig humledoft redan ur korken) kände jag instinktivt att munnen började dra sig mot ett enda stort leende. Vi hällde upp 2 glas och direkt kändes humledoften sprida sig i lokalen. Ännu större smilband.

Ölen var bärnstensfärgad, klar och fin i färgen med otroligt mycket tropiska frukter i doften. Tallbarr, mango, grapefrukt. Nu börjar munnen få svårt att le mer. Skumkronan är liten och sjunker ganska snabbt.

Jag märker efter ett tag att jag ännu inte smakat ölen. Jag sitter mest och luktar, snurrar på glaset lite, försöker le ännu mer och drömmer mig bort till västkusten i USA (ok, ölen är gjord i Salt Lake City men det hindrar mig inte från att drömma mig bort till februari-resornas San Francisco och färsk humlejuice). DIPA-festivalen på San Fran Beer Week känns helt plötsligt inte långt borta.

Tropiker! Sötma! Njutning!

Nåväl man kanske borde smaka lite av ölen också? Smaken gör mig inte besviken. Jag tar en munfull och gurglar runt den bland smaklökarna och tro det eller ej, munnen kan förmå sig själv att le ännu lite till. Fan gott folk, detta är nog den i särklass bästa DIPAN från USA jag lyckats få förmånen av att njuta på pub i Sverige. Ger den ett ganska för mig ovanligt bra betyg 9,5/10 och önskar redan att jag hade en back av denna brygd. De 9,5% som finns i brygden (9,5% tarvar ju i det här fallet ett betyg på 9,5!) slinker snabbt ner och värmer den i övrigt redan överhettade kroppen (måtte det bli lite kyla snart!) och jag kan gå vidare in i sommarkvällen med en enda stor njutning och ett leende.

Lyckas Du se en sån här flaska på din lokala pub tveka inte att slanta upp pengarna, det är väl värt de surt förvärvade sedlarna. Tack Gabbe för att jag fick köpa denna :)

Det ska tilläggas att buteljeringsdatum var 8 april 2011 så färskare USA-bira än så här går det nog fasen inte att få tag på här hemma....

Over and out.

2 kommentarer:

  1. Låter ju intressant! Vad fick du betala och jag antar att det rör sig om en 75cl-flaska. Sveriges bästa pub!? Nu har du höjt förväntningarna på stället. Nu ska man bara hitta tillfälle att besöka Uppsala.

    SvaraRadera
  2. 400 fick vi slanta upp för den, men det var det värt. Färsk 75 cl amerikanare är inte ofta man får. Den lär väl gå på en 7-8 dollars på plats i staterna iofs :)

    En av Sveriges bästa pubar om vi tittar på utbud och service tror jag säkerligen att det är. Nu har jag ju fortfarande inte sett alla pubar i Sverige men jag har svårt att se hur så många ska bräcka vattenhålet i U-sala :)

    Jag förväntar mig en rejäl genomgång av Gbg:s pubar helgen 1-2 juli....

    SvaraRadera