tisdag 28 juni 2011

Tisdagsnjutning - Cidre Dupont Reserve med spanska charkuterier

Ja gott folk, även en blind kan hitta njutning i en solig, kvalmig och varm tisdagskväll i Uppsala. Lite schysst sallad på balkongen i form av spanska charkuterier, getost och en fräsch sallad och direkt kom ju såklart suget att få lite dryck i magen också. Kände inte riktigt för öl idag, så det blev till att plocka fram en flaska cider som jag fick av ölpolaren Micke Bergström (fett tack, den var riktigt nice :) ).

Drycken i sig heter Cidre Dupont Reserve och finns att köpa på bolaget (dock fåtal flaskor). Jag är normalt ingen fan av cider men efter den här flaskan är jag villig att ändra mig. Direkt efter upphällning tar en ljust gulaktig ton över hela balkongen, skiner i kvällssolen och bubblorna stiger lite retsamt från botten. Lukten är söt, nästan lite syrlig (hoppades på surölssmak!) och smaken gör ingen besviken. Kraftig smak av fatlagringen, då calvados-tonerna kommer fram och gifter sig superbt med charkuterierna. Lång eftersmak, och flaskan slinker ner redan innan maten är slut. Hm, kanske får plocka fram en suris att fortsätta kvällen med trots allt!

Ser att det verkar finnas ett fåtal flaskor kvar på bolaget, så jag vet vad jag beställer i morgon :)

5 kommentarer:

  1. Finns väl en anledning att den rankas som världens bästa cider på Ratebeer :) Finns tre kvar i Falun så man kanske skulle göra slag i saken nån dag.

    SvaraRadera
  2. Hehe coolt. Ja, som sagt man lär nog beställa ett par flaskor innan dom tar slut.

    SvaraRadera
  3. Tycker denna är jäkligt trevlig. Men den som Portersteken menar är på 5,5% enligt Ratebeer. Finns det en svagare som är bättre, eller...

    SvaraRadera
  4. Verkar väl som att den på ratebeer är från 2006 års batch. Etiketten och drycken i sig är nog densamma, men kanske alkoholen ändras år över år?

    God som få var den i alla fall :)

    SvaraRadera
  5. Min bror upplyste mig om och det är numera beställt, att på systemets beställningssortiment går det att beställa denna dryck. Det är 2006 års batch som är den som verkar finnas på ratebeer, så det ska bli riktigt skoj att testa även den årgången.

    SvaraRadera